tisdag 3 maj 2016

När man inte har kontroll



Älskar ljuset som flödar in i vårt vardagsrum

Att vara en kontrollmänniska och inte ha kontroll är tufft. Att inte veta vad som händer, att inte kunna planera och ha koll på vad som sker i framtiden är väldigt stressande. Att upptill detta vara mycket ensam hemma med allt ansvar för barn och hem trissar upp mitt kontrollbehov ännu mer. Jag blir ännu mer nitisk när det gäller städ och tvätt. Att få höra att man måste släppa på kontrollen när ångesten bankar i bröstet så att man tror att hela kroppen ska sprängas hjälper inte. Det ökar bara på den. Jag VET att jag måste släppa, jag VET att jag inte kan påverka framtiden. Jag VET att det blir som det blir och att jag måste acceptera det jag inte kan förändra men det är lättare sagt än gjort att bara släppa.

Livet snurrar på i en rasande fart och det är verkligen ett pussel att få ihop allt med jobb, hämtningar, lämningar, handling, matlagning, städ, tvätt och medling mellan barn. Nu ska även de tre små börja spela fotboll och som det verkar nu så är det träning på olika dagar vilket betyder skjuts till träningar 5 dagar i veckan varav mina två ska träna i Oskarström. Men det går med lite vilja och lite planering.

Tyvärr har jag trillat ner i ångestträsket igen och jag kämpar på. Jag vet ju att det inte är farligt, att jag inte kommer dö när ångesten bankar på i bröstet fast det känns så just då. Det är ju inte så länge sen jag mådde dåligt sist och det behövs nog tyvärr inte så mycket för att kroppen ska säga ifrån igen.

Nu är Roy borta även den här veckan men sen hoppas jag på att få ha honom hemma ett tag så att jag kan känna att jag kan släppa lite och ta igen mig. Han är mitt allt, min klippa, min trygghet som jag älskar över allt annat.
 
 

3 kommentarer:

Marina sa...

Jag tänker att vi ibland gör vissa saker till våra egna sanningar, om vi upprepar för oss själva tillräckligt många gånger att vi ÄR på ett visst sätt så tror vi på oss själva.

Du ÄR inte en kontrollmänniska, du ÄR Tina <3 Och Tina kan VÄLJA hur hon vill agera i olika situationer, hon kan välja att se saker från det ena eller andra hållet.

Du är inte dina handlingar Tina!

Kram!

Therese sa...

Tittar in och lämnar en midsommarkram, jag har inte så mycket tid att surfa runt, men du finns i mina tankar, och jag hoppas du njuter av sommaren och har det fint <3 KRAM

Helen.HUSnrNIO sa...

Härlig bild och så fint ni har det och matbordet... Ljuvlig bordsskiva!

Hoppas du får tid för lite återhämtning och andhämtning i allt. Är inte helt lätt det där vardagspusslet när aktiviteterna och träningspassen hopar sig. Ibland hinns inget annat med känns det som än att vara fotbollsmamma men så räcker det med en blick på barnen när de är igång på plan för att känna att det är värt det.

Kram!