måndag 2 november 2015

Det handlar inte om att kontrollera


 
Älskar Er så att det gör ont
 
När vi kämpade för att bli föräldrar visste vi självklart inte att vi en dag skulle dela på oss. Hade vi vetat det då så hade vi aldrig skaffat barn. Alla gör som de vill, alla är vi olika. Tuva och Elliot är en del av mig, jag vill inte vara utan dem. Jag vill inte missa något i deras liv. Jag skulle aldrig kunna flytta till en annan ort och lämna kvar barnen här i Halmstad och bara träffa dem på helger och lov. Jag skulle heller aldrig flytta till en annan ort och ta med mig dem så att de bara får träffa sin pappa på helger och lov. Det är ju inte deras fel att vi har valt att dela på oss. Jag anser att barnen har rätt till båda sina föräldrar. Sen finns det ju tyvärr fall där den ena föräldern inte bryr sig och det tycker jag är väldigt sorgligt. Men som sagt alla är vi olika och alla får göra som de vill.
 
Jag är väldigt noga med att barnen får ringa till pappa när de är hos mig. Jag vill att de ska ha kontakt med honom och prata med honom dagligen trots att de är hos mig. Jag blir inte ledsen om de säger att de saknar pappa när de är hos mig, jag förstår det! Lika väl som jag vill att de ska prata med sin pappa när de är hos mig så vill jag prata med dem varje dag när de är hos sin pappa. Det handlar för mig om att jag vill veta att de har det bra, att jag vill veta vad som har hänt i deras liv. Jag vill tala om för dem hur mycket jag älskar dem och saknar dem. Det handlar inte på något sätt om att jag vill kontrollera eller att jag vill lägga mig i vad som händer där. Jag respekterar att de har sin tid med sin pappa men jag tycker inte att jag stör om jag pratar med dem några minuter varje dag. Jag kanske är konstig som vill prata med mina barn varje dag, jag vet inte men för MIG är det naturligt. För MIG är det konstigt att man inte vill prata med sina barn varje dag. Jag tycker inte att deras pappa stör om han ringer för att prata med dem när de är hos mig, jag blir bara glad för barnens skull om deras pappa visar intresse för dem.
 
Tyvärr tycker vi inte likadant i detta utan igår fick jag höra att jag kontrollerar när jag ringer för att prata med barnen varje dag. Detta kom som ett slag i ansiktet på mig och jag spenderade i stort sett hela dagen igår med att gråta.
 
 
 
 
 
 


3 kommentarer:

Carolina sa...

Men åh min fina vän! Jag tycker du har helt rätt värderingar och är en fantastisk mamma för dina barn, tråkigt att få höra sådant - jag hoppas det ordnar sig! <3 KRAM

Jenny sa...

Jag ringer också min son varje kväll när han är hos sin pappa varannan vecka. Tycker också att det är en självklarhet, och som du säger, är för att höra hur dagen varit och skolan gått bra. Inte på når sätt för att kontrollera. Hoppas din fd inser detta också! 😃

Jenny sa...

Usch vilka jobbiga känslor. Klart både du och barnen har rätt till det. Stå på dig, det har väl egentligen inget med pappan att göra. Det handlar om din relation mer barnen. Jag är inet i den sitsen, men tänker nog som du. Kram