torsdag 4 september 2014

Skadad tand



Min älskade, fina tös och jag! Här har hon precis tappat båda framtänderna
 
Nu är det två nya tänder på väg ut genom gluggen som vi ser på bilden. Tyvärr är det så att den ena tanden är gul. Igår var vi hos tandläkaren för att kolla upp detta och tyvärr är det så att den tanden är skadad vilket betyder att den alltid kommer att vara gul. Tandläkaren kunde inte säga varför det har blivit så. Han sa att det kan bero på att hon har slagit i munnen under sitt första år (något jag inte har något minne av men det kan hon ju ha gjort fast jag inte kommer ihåg det) eller att det har hänt något under förlossningen alternativt graviditeten som har skadat tanden. Där fick ju jag så klart dåligt samvete men det är ju så klart inget jag har gjort medvetet i såna fall. Fick höra igår att viss antibiotika under graviditeten till exempel kan skada tandanlagen hos fostret. Nu kommer jag inte ihåg om jag åt någon antibiotika under graviditeten och om jag gjorde det så tycker jag det i såna fall hade varit upp till läkaren att upplysa om detta. Hur som helst, tanden är skadad och det är som det är. Är detta något hon kommer att lida av i framtiden så får vi självklart göra något åt det då. I nuläget är det bara en liten bit av tanden som har kommit fram så vi vet inte om det bara är den biten som blir gul eller om det är hela tanden. Det får framtiden utvisa.
 
 
 


3 kommentarer:

Tommy sa...

Sv: Tack vännen! Denna dagen blir bra, porträtt fotografering av ett syskonpar, jag fick hem mannen och får köra ner till honom och kamphundarna vid husvagnen i eftermiddag/kväll!

Ha en fin dag älskade vän.. Och du, ni är fantastiska föräldrar så inget dåligt samvete ska du ha för tanden.

Puss

Therese sa...

Trist på tanden, men ett värdsligt problem, så länge de är krya är det ju huvudsaken. Störs hon av det senare så kan det säkert fixas med ett "skal" eller nått. Och förebrå dig inte, man kan inte vara före och efter jämt... Men jag förstår det ändå så väl då man alltid sätter sina barn främst och vill dem deras bästa och gör allt i sin makt för att de ska ha det så bra som möjligt! Här ska jag snart knata och hämta Bogge, lite konstigt att bara hämta honom, och han lär bli så sur när han inser att Luran är hos en kompis... KRAM fina du <3

Helen.HUSnrNIO sa...

Trist men det går ju alltid att fixa i efterhand om det skulle vara så att hon störs av den. Inget du ska lägga på dig men jag förstår ju att du tänker efter...

Tack för kommentaren om Ms kalas.

Kram & ha en fin kväll.