tisdag 15 oktober 2013

Maktlös

Älskade prins, jag känner mig så maktlös som inte kan hjälpa dig

Sitter med en känsla av maktlöshet just nu. Idag var det återigen dags för ett besök på barnmottagningen för Elliot. Vi fick träffa en ny läkare och jag fick återigen rabbla hela historien om Elliots harklande, kula i halsen och hans känsliga mage. 
Efter en undersökning bad läkaren oss gå ut en stund så att hon kunde tänka i fred. Vi fick komma in igen efter ca en kvart och då meddelade hon oss att eftersom de har tagit alla prover de kan och dessutom gjort en skiktröntgen och allt ser normalt ut så kan de inte hjälpa oss. Hon trodde helt enkelt att Elliot "bara" var känslig och att han därför får dessa problem. Ja vad gör man? Lägger sig ner på golvet och skriker? Just nu är jag gråtfärdig för jag vill ju så gärna hjälpa min lilla kille. Något är det ju som stör honom och ja, han är en väldigt känslig kille som tänker alldeles för mycket.
Vi ger det ett tag och ser om det blir bättre igen, problemen har ju trots allt kommit och gått. Men om det fortsätter ringer jag och bokar en tid hos vår läkare på vårdcentralen igen. I värsta fall får hon skriva en remiss till BUP så att Elliot får komma dit och prata med någon.
Det är ju mycket nu med skolan som har börjat. Det har varit ett stort steg för barnen att gå ifrån dagis med ca 15 barn till fritids med över 100 barn! Tuva sa nu ikväll när jag sa godnatt till henne att hon tyckte det var jobbigt att vara på fritids för att det var så många barn där och att de stora barnen skriker och springer omkring så mycket.

Dåligt samvete och känslan av maktlöshet fick en helt ny innebörd den dagen man fick barn.




12 kommentarer:

Fröken M sa...

Usch, otillräcklig är mitt mellannamn sen jag helg mamma, men gör msn bara sitt bästa som Förälder då känner barnen det och du ÄR den bästa !! Kram

cecce sa...

Stackare...vad jobbigt att de inte hittar vad som felar...och den där maktlösheten känner jag så väl igen. En synnerligen jobbig känsla...
Du gör allt du kan just nu. Det känner och vet barnen!

Kram Cecce

Nina - Glamourmamman sa...

KRAAAM <3

Milla - Mamma till SagaBus & Lillebror sa...

Men fy vad jobbigt!! Känslan av maktlöshet är vidrig, och jag tror man känner den lite för ofta som förälder. Stå på dej vännen! Föräldrar känner sina barn bäst, och ni tycker ju att nåt är fel.
Jag hejar på er! <3

Kram vännen!

Popprinsessan sa...

Men åh, jag vet inte vad jag ska skriva. Jag blir själv så "liten" i sjukhusmiljö och har svårt att ställa krav. Men jag tycker inte att ni ska släppa det här med E! Gör ingen grej av det, fråga inte honom osv och se vad som händer.Men fortsätter han att klaga så måste ni söka för det igen.
Stor kram till dig vännen!

Veronica sa...

<3 Fy vad jobbigt det måste kännas.. Massa styrkekramar!!!

Jenny sa...

Allt det du beskriver att du känner betyder att du är världens bästa mamma för Dina barn.Kram och hoppas ni får ett svar/lösning framöver!

Ditte Hallgren sa...

Älskade Tina,

Jag blir alldeles gråtfärdig när jag läser om Elliot. Att inte kunna hjälpa sitt barn som inte mår bra är en av de mest fruktansvärda känslor som finns.

Jag tycker INTE att Ni ska ge er! Min erfarenhet är (och det har jag även fått höra många gånger av en vän som är läkare) är att barn ALDRIG hittar på symptom. Barn vill vara friska, de vill må bra och använder de sjukdomssymptom trots att de inte är sjuka, är det ett rop på hjälp för att något annat inte står rätt till.

Ta hand om Elliot och låt honom minska på sina aktiviteter, tycker jag. Barn och stress är ingen bra kombination, och kanske måste han få ha det lite lugnare omkring sig en tid? Inga aktiviteter, inte en massa uppbokade helger, utan bara få vara hemma och mysa med familjen?

Jag vet att Ni är de bästa föräldrar man kan tänka sig, och lova mig att Du inte känner dåligt samvete. Livet är tufft idag, för både barn och vuxna, och ibland tar sig stress de mest konstiga uttryck.

Mitt råd är att lugna ner tempot rejält. Sök en annan läkare och fortsätt att stå på Dig. Men kontakta även BUP och berätta om vad som hänt och om hur Elliot upplever skolan etc.

Allt kommer att ordna sig och Elliot vet att Ni alltid finns där för honom!

Puss & Kram

Maria sa...

Men vännen ❤ Vet precis hur du känner dig...
Men jag tycker absolut inte att ni ska ger er på något vis.
Ni känner ju er pojk bäst & ser när något är fel!

Styrkekramar till Er ❤

Therese sa...

Hej hjärtat, fy så trist att läkaren "lämnade" er så där, denne borde se vad nästa steg även om proverna inte visar något, så skulle den kanske föreslå BUP el liknande... Förstår att ni känner maktlöshet å bara vill ha HJÄLP så han slipper detta...

Här fick barnen ledigt för att följa med mig till skogs, tyvärr rätt kallt och ingen älg, men en kvalité dag tillsammans att spara i hjärtat, nu ligger de redan och jag har god lust att göra det samma, att vara ute tar verkligen musten ur en!

KRAMAR till dig och din fina familj <3

Johanna - Mamma till Leija sa...

Men fy så jobbigt att inte kunna göra något! Många kramar <3

Kristin Nygren sa...

Men usch, finns inget som gör så ont som när man vet att ens barn inte mår bra!

Massor av kramar