torsdag 26 september 2013

Dåligt samvete


 
Måste bara få visa den här snygga bilden på Annika, Hanna, Maria och mig!
Tack Christel för den fina bilden.
 
Sviterna efter det trevliga dygnet med alla fab mamas börjar ge med sig och igår började jag känna mig som en människa igen. Tyvärr har natten inte varit så bra då Elliot kom till oss någon gång i natt och sen dess har jag sovit jättedåligt så idag känner jag mig trött och sliten igen. Men det är bara att bita ihop. Ikväll ska jag iväg och fixa naglarna och efter det får det bli en lugn kväll i soffan.
 
Igår var vi på föräldramöte och jag fick mig ett litet uppvaknande. De berättade att de jobbar efter Familjeverkstans idéer och tänk på skolan. För några år sen fick jag chansen att gå på Familjeverkstan som är en diskussionsgrupp kan man säga. Man träffas ett gäng föräldrar och diskuterar hur man gör i olika situationer som kan uppstå när man har barn. Vi fick verktyg för hur man skulle hantera vissa situationer. Tex baseras tänket på att man ska samla på sig ett förtroendekonto hos sitt barn genom samvaro. Alltså att man verkligen tar sig tid varje dag för att sätta sig med sitt barn och prata och fråga hur dagen har varit osv. Jag måste erkänna att jag är superdålig på detta. Jag känner mig alltid så stressad för allt som ska hinnas med där hemma så att jag helt enkelt prioriterar bort detta. Får jag lite tid över så nog tar jag fram den förbannade mobiltelefonen och kollar Facebook, Instagram och om jag har fått några kommentarer här på bloggen! Igår bestämde jag mig för att tiden mellan vi kommer hem och barnen har gått och lagt sig så ska jag lägga bort min telefon! Den tiden ska bli mobilfri. Dessutom ska jag verkligen försöka stressa ner och återigen försöka släppa på alla dessa krav jag har på mig själv och vårt hem. Jag har sagt det innan men för mig är det otroligt svårt men jag ska verkligen försöka. Jag vill ju så gärna finnas där för mina barn, jag vill ju inte att de ska komma ihåg mig som en stressad och sur mamma.
 
Jag önskar dig en fin torsdag!








14 kommentarer:

Fina Frun sa...

Det var bra tänkt, vännen! Tiden med barnen är ju guld värt och mycket roligare än sociala medier :)

♥ Sojka ♥ sa...

Tycker ni är grymt heta! ;)

Therese sa...

Ja, att sitta ner å lyssna på barnen är guld värt. Här är middagen helig, de är i fokus då och får berätta om sin dag då, och blir sura om jag å Magnus vill prata, vi har ju som en del att prata ikapp då han kommer hem på slutet av veckan ;-D Men då vill ju även de det...
Hoppas du får en lugn kväll då du kan ta igen dig, här väntar simskola, iaf för Luran.
Stor kram söta (!) du *ler*

Jessica sa...

Åh har ni också gått fam verks.! Det borde ta mig tusan vara ett krav när man fått barn, man blir mkt säkrare som förälder känner jag :)

Nu fick vi en diagnos på Elliot här i maj och det som vi lärt oss på fam verkst är guld värt för de barn som har andra svårigheter också! Tycker det låter som en dröm att skolan jobbar efter samma principer..

Verkar vara en bra skola! Kram på dig

Sanna sa...

Hej,

Hittade hit och tänkte bara tipsa om vårt event Mammamingel 2014, vi har nu nämligen släppt biljetterna och du kan läsa mer här https://www.facebook.com/mammamingel2012.

Om du inte gillar tips som detta ber jag om ursäkt.

Kram Sanna

Popprinsessan sa...

Jag har också tänkt en del på det den sista tiden. Jag har alltid mobilen tillgänglig och kollar av de sociala medierna lite snabbt. Men det är klart att barnen märker det...

Pratar alltid igenom dagarna i bilen hem från dagis och skola. Men sedan är jag sjukt dålig på att bara leka med barnen! Att vara med! Nej, jag sätter igång med matlagning direkt när vi kommer hem och sedan rullar allt bara på med aktiviteter och nattningsrutiner. Nej, jag vill också bli en mer närvarande mamma!

Tack för påminnelsen!
Kram!

Jenny sa...

Jag känner som samma med närvaron. min äldsta har börjat påpeka detta och jag skäms när hon säger så, som Christel säger så märker ju barnen det. Jag hänger på och ska blir en bättre och mer närvarande mamma, men snälla påminn mig igen, det kan bli att man aoutomatiskt tar upp mobilen.
Kram !!

Tommy sa...

SV: Tack hjärtat! :)

Vilket underbart foto på er :)
Föresten, vet 99% kommer närvara på en mässa i Halmstad i april? ;)

Maria sa...

Tror absolut inte du är en sur mamma på något vis & du finns nog där för barnen mer än vad du tror!
Men visst är det viktigt att man sätter sig och pratar och lyssnar med barnen varje dag.
Här finns ju alltid en telefon & dator till hands....man får tänka till ibland och lägga undan det tekniska.
Idag var det jag som fick be S lägga undan paddan så vi kunde prata lite ;)

Verkligen en förtjusande bild på oss, HaHa!!

KRAM finaste Tina ❤

Fröken M sa...

haha !! vilken härlig bild !!
Jag borde verkligen oxå bli bättre på att "koppla ner" allt !
Ge mer tid till familjen och mindre till sociala medier, men många gånger tror jag att man kollar bloggen, facebook, instagram osv av ren vana..

cecce sa...

Åh, du är inte ensam!! Känner så väl igen det där dåliga samvetet! Jag bloggar numera bara efter att barnen gått och lagt sig (i alla fall de yngsta). Känns bättre. Men jag måste bättra mig ändå. Pratar ofta en massa i telefon eller håller på med annat. Typ:-)

Kram Cecce

Anonym sa...

Jag är äldre än du och har vuxna barn. Facit liksom. Jag är glad åt att vi alltid under barnens uppväxt alltid åt middag tillsammans, samlades runt matbordet och verkligen samtalade, när de blev större var det ofta kompisar med också, alltid öppet hus för dem med. Vi arbetade hårt båda päronen men vi tog denna tid. Visst fanns det damm i hörnen men vad gjorde det, blev också stressad av det ibland men tiden runt matbordet var viktigare, en dag har de vuxit upp och man städar vare sig det behövs eller ej ingen som stökar ner längre och det är fan så trist. Tack o lov för barnbarnen som nu kommer och stökar till och sitter vid samma matbord. Njut medans du kan. Kram

Ditte Hallgren sa...

Jag tycker inte Du ska känna dåligt samvete för något! Var istället glad över att Du fått en tankeställare och nu vill ändra på något.

För mig är tiden från då jag hämtar Edvin på fritids fram tills han somnar HELT mobil och datafri. Då pratar vi, läser läxor ihop, lagar middag och äter eller åker på någon av hans aktiviteter vissa dagar. IBland har han en kompis med sig hem och då kan jag pyssla lite för mig själv och ibland vill han ju leka själv och varva ner efter dagen. Men jag ser till att han har min fulla uppmärksamhet om och när han vill under den här tiden.

Jag har all tid i världen att kolla Facebook efter 19:30 när han sover och det finns inget viktigare än att han känner sig sedd och bekräftad.

Man får igen det tusenfalt!

Du är en underbar mamma, Tina. Så släpp det dåliga samvetet och bestäm Dig själv för hur Du vill ha det och hur Du vill tillbringa tiden med Dina barn. Du kommer att upptäcka att det är jättelätt att förändra och ger så oerhört mycket tillbaka.

Stor kram

Johanna - Mamma till Leija sa...

Ja, man vill verkligen finnas där tills det blir läggdags. Efteråt kan man va hur osocial som helst!
Kram