fredag 7 december 2012

Det gör så ont


Den sista veckan har vi märkt att vår fina Engla har blivit mer och mer trött. I förrgår märkte vi att hon inte klarade att hoppa upp på saker hon brukar hoppa upp på. Igår när jag kom hem ifrån jobbet så låg hon bara i hallen, hon lyfte inte ens på huvudet när vi kom. Hon drar sig undan ifrån oss hela tiden. Vi har flera gånger försökt ta upp henne i famnen för att kela med henne men hon drar sig bara bort ifrån oss. När hon ska gå är det som att bakbenen inte riktigt vill följa med henne. Hon vinglar och igår när hon skulle gå upp för trappen så ramlade hon ner på ryggen.


Hon är 8½ år och vi vill inte att hon ska lida. Hon har levt ett fint liv här hos oss. Hon har jagat möss, fåglar och till och med kopparödlor. Vi har haft otaliga levande djur inne som hon har släpat in för att döda dem inne. Hon är en väldigt speciell katt som alltid har varit med oss när vi borstar tänderna, hon älskar nämligen tandkräm. Hon älskar även saltlakrits och äter man till exempel Djungelvrål så kan hon komma och slicka en på munnen för att hon vill smaka. Hon har nästan alltid sovit hos oss och oftast när vi sitter i soffan så ska hon ligga på Glenn.

Det är "bara" en katt men för oss är hon en familjemedlem. Just nu sitter jag och gråter som ett litet barn. Pratade precis med veterinären och de sa att de kan göra en bedömning på henne för att sen skicka oss vidare till en annan veterinärklinik. Men vi har pratat om detta och vi vill inte att hon ska behöva lida och gå igenom en massa nålstick och sånt. Hon har haft ett fint liv och vi har bestämt oss för att hon ska få somna in idag på morgonen. Det här är verkligen den största nackdelen med att ha husdjur. En dag måste man ta det tuffa beslutet att låta dem somna in, idag är det Englas dag.

17 kommentarer:

Vuxenmamman sa...

Usch, så sorgligt det är! Vi hade också två katter en gång och den ena blev så sjuk helt plötsligt. Grät också som en baby och det var jobbigt ett tag. Men jag kan i alla fall trösta mig med att jag gjorde allt för att han inte skulle lida.

KRAM till er alla <3

Mette sa...

Usch vad trist!
Det är "nackdelen" med att skaffa husdjur. Dom lämnar oss en dag och då känns det hårt, för dom är som du säger familjemedlemmar.

Kram, puss och kärlek
♥♥♥

Jannike Rosmer Gustavsson sa...

Ni gör rätt! Är med er i! ❤❤❤

Kerstin sa...

Så trist. Tenker masse på dere, min egen Tina.
Masse klemmer
<3<3<3

Maria sa...

Fy så sorgligt :(
Men ni gör helt rätt vännen, hur tufft det än känns.
Tänker i massor på Er & du vet att jag finns här om jag kan hjälp dig på något vis.

Många kramar ❤

Caroline sa...

Så sorgligt men jag tycker ni gör rätt. Vilket svårt beslut att ta.

Stor kram till er idag!

Tommy sa...

Hej Hjärtat! Skickar en stor kram till dig och hela familjen!

Ja vi pratade om att mista djur bara här om dagen , och så ska ni behöva uppleva det.

Vi fick ta bort våran katt i sommras, sjukt jobbigt, men som du skriver, man vill inte att dom ska lida.

Förstår att du inte alls har lust med julbordet, men samtidigt så tror jag att det kanske är bra att ni har något att göra , att få tänka på annat, även fast det är enormt jobbigt!

Var rädd om er!
Puss

Jessica sa...

åhhh det är så svårt det där och oj vad ont i hjärtat det gör :(


Stor kram!!

Fröken M sa...

Jag lider med er vännen !!!
Många kramar <3

Fnulan sa...

Men vännen då!!!! Har du pratat med veterinären idag?
Jag hoppas att det blir bra snart!
Kärlek i mängder!!

cecce sa...

Åh..så sorgligt!!
Tycker ni tänker rätt ialla fall. Skönt för henne att slippa lida mer.
Stor kram till dig vännen

Ida sa...

Jag lider med er. Å ni är starka som tänker på Englas bästa. Det är sånt här jag verkligen beundrar ni är så fina ❤
Puss

Marina sa...

Stor kram! Vår Molly fick ju åka till katthimlen i förtid, det va väldigt jobbigt för alla men storebror tog det klart värst, han kan fortfarande vara ledsen ibland ...

Fina Frun sa...

Åh hjälp, nu började jag gråta...

PHU! Jag förstår verkligen din smärta, förra året tog vi farväl av lilla katt-systern som funnits med under halva min uppväxt. Jag saknar henne fortfarande. Varje dag.

Stor kram till er/
Fina Frun

Popprinsessan sa...

Ååå, fina Tina! Ja, det är nackdelen med husdjur.. Men man får försöka trösta sig med allt det positiva man fått pga sitt djur. Ni gjorde naturligtvis helt rätt, våra stackars djur ska inte behöva lida. Och det är helt ok att gråta över en saknad familjemedlem. En stor, varm kram till dig! ❤

Tommy sa...

Sv: Tack fina du, du är fantastisk!

Hoppas helgen har gått ok för er alla och att ni har kunnat tänka och ha lite kul, trots fredagens trista händelse .. Stor kram <3

Therese sa...

Älskade hjärtat, gör mig så ont att läsa, men du/ni resonerar så rätt, och att ta dessa tuffa beslut är ju nackdelen med att vara djurägare... :-( Hoppas det gick bra, och att ni tillsammans med barnen kunnat prata om det och minns det fina/roliga med er Engla <3 KRAMAR OM LÄNGE <3