onsdag 18 januari 2012

Idag tar vi nya tag

Igår var det som sagt ingen bra dag. Men den lägger vi bakom oss nu och tar nya tag.
Som vanligt vill jag tacka för alla fina kommentarer. Ni är alltid så underbara och kommer med stöttande ord när det känns tungt.

Barnen var som sagt på gymnastik igår. De tyckte att det var jätteroligt och vill gärna fortsätta. Jag tyckte att det kändes ganska oorgainserat och stimmigt men det är ju inte jag som ska gå där så självklart får de fortsätta.

Igår kväll när barnen hade somnat såg vi en jättebra film.

Tina och Cilla ska snart fylla 15 år och är mitt i tonårens sökande efter en vuxenidentitet. De är enäggstvillingar men helt olika. Tina bryr sig mest om smink och blir kär i en ny kille varje vecka. Cilla upplevs som udda för hon bryr sig inte alls om ytligheter. Hon är regissör i sin egen teatergrupp som ska spela in pengar till svältande barn i tredje världen. En ung lokal rockmusiker, Ailu, gör musik till hennes föreställning. På mammans födelsedag dör Cilla i en olycka. Nu är det som om Tinas halva jag försvinner.

Vi följer Tinas kamp för att överleva, för att inte dö i sin förtvivlan. Tillvaron faller samman även för mamman och pappan, och många andra runt omkring. Ailu skriver två låtar, den ena till begravningen. Den andra blir en nationell hit. Cillas död blir hans stora break. Jag saknar dig beskriver hur det kan vara att leva vidare i det svåra. Där små händelser blir extremt laddade. Paradoxen är att Tina kommer mer i kontakt med livet. Alla masker faller av. Hon fördjupas, utvecklas, blir en mer hel människa. Augustprisvinnande boken "Jag saknar dig, jag saknar dig" av Peter Pohl blir nu film i regi av den prisbelönade och hyllade regissören Anders Grönros.

Oj vilken känslig film det var. Kanske lite extra känslig för oss som har tvillingar. Det var mycket tankar som kom upp i huvudet under filmens gång. Jag kan varmt rekommendera den här filmen.

På jobbet gick inte heller något som det skulle igår. Konton som inte stämde, flexsaldon som var fel och en hel del annat. Så nu är det dags att börja försöka få lite ordning här igen.

Jag önskar dig en fin dag!

Kram och KÄRLEK!

14 kommentarer:

Jannie sa...

O jag önskar dig världens bästa dag!KRAM going

Caroline sa...

Det där låter som en film jag skulle gråta floder till...

Nu måste jag springa in på jobbet. Ha en fin dag vännen! Kram

jenny sa...

Åh jag grät som en tok när jag såg den filmen. Väldigt laddad o. speciellt om man då har tvillingar också kan jag tänka mig.
Hoppas dagen idag blir bättre vännen!!
Kramar

Popprinsessan sa...

Jag hoppas att du för en riktigt bra dag och att jobbstrulet reder upp sig.
Jag har faktiskt fått sova ganska bra inatt också. Den där filmen låter jättesorglig, men jag lägger absolut till den på min lista :-) Tack för tipset!
Kram!

Therese - Sockenvägens Söta sa...

Nu har jag ääääntligen skickat iväg texten!!!! Så skönt, hoppas du ahr en bättre dag i dag, nu ska vi iväg å fira att jag fått bort artikeln från min lista, bakelser ville luran ha :-D KRAM och tack för filmtipset med, låter som en film i min smak, föga förvånande va ;-D <3

Johanna - Mamma till Leija ♥ sa...

Kul att de gillar gympan! Den där filmen é jättebra, men hemsk!
KRAM

Russin sa...

Ska försöka komma ihåg den filmen, känns som en film för mig. .:)
egentligen skulle man ju skriva ner att filmer man vill se och blir tipsad om för jag glömmer hela tiden.. sedan står man där som ett frågetecken när man väl ska se på film, haha..

kramisar

Therese - Sockenvägens Söta sa...

Här har vi nu landat i soffan med en ny mamma mu film som barnen ser, mätta efter grodbakelser på fiket, jag var dock så duktig att ajg höll mig till te och en grov smörgås. Riktigt impad av min karaktär där ;-D KRAMISA och ha nu en fin eftermiddag/kväll med din goa familj <3

carola sa...

Den har jag velat se, behöver gråta ur mig lite.
Var på ett spännande möte idag, som en talk show:)..
Blir ett inlägg i kväll, blev väldigt rörd av allt som blev sagt där.

Nu tar vi nya tag tjejen, tar kommandot över våra tankar..Vi får hjälpas åt

Linda sa...

Hoppas din dag idag har varit bättre.
Då roligt för dem att börja på gymnastik, det skulle Moa också vilja men dom får tyvärr inte tag på någon ledare så det blev inget, lite tråkigt.
Kramar

Fröken M sa...

Hej darling !! Jag hoppas du har en RIKTIGT bra dag nu !
Jag tänker på dig :) Kram

Maria sa...

Härligt med ny dag & nya tag!!
Jag hoppas verkligen att dagen din har varit bra & att ni får en fin kväll.

kram kram

CiliaH sa...

Skönt att det är bättre idag.

Kram vännen

Ulrika sa...

Verkar som en intressant film. Just nu är vi väldigt dåliga på att hyra film men förhoppningsvis kan vi bli bättre på detta.

Hoppas att din arbetsdag har varit bra och att du fått undan en del av högarna!

Kram Ulrika