fredag 2 december 2011

Vänskap

Jag vet att jag har skrivit om det här tidigare men jag måste skriva om det igen.

För mig innebär vänskap att man tar och ger. Det handlar om att man finns där för varandra, att man kan skratta, gråta, prata och bara vara tillsammans.

När jag flyttade ifrån Stockholm lämnade jag några få men underbara vänner bakom mig. Vänner som jag idag inte har så mycket kontakt med men jag vet att de finns där för mig om jag behöver dem. Jag hoppas att även de vet att jag finns här för dem. Jag älskar dem och saknar dem.

Den här fina brädan har fina Therese gjort och de orden är så sanna


Naturligtvis har jag fått nya vänner här i Halmstad. Vänner som jag uppskattar över allt annat. Vänner som finns här för mig och som jag skulle gå över eld för att hjälpa om det skulle behövas. När Glenn och jag hade det som tuffast, de åren vi kämpade för att få barn då fanns det en vän som stod vid vår sida. En vän som alltid fanns där för oss och frågade hur vi mådde. Detta är jag henne evigt tacksam för och det hoppas jag att hon vet. Alla andra försvann mer eller mindre under den här perioden.

Jag har ju naturligtvis också fått en hel hop med underbara vänner genom bloggen. Vänner som jag tyvärr inte har fått den äran att träffa (förutom någon enstaka), vänner som jag tycker otroligt mycket om. Jag hoppas att Ni känner mitt stöd och att jag kan ge Er lika mycket som Ni ger mig.

Sen finns ju energitjuvarna. De som jag känner att jag bara ger till. De som bara hör av sig när de vill ha hjälp med något eller låna något. Varför har jag så svårt för att göra mig av med dessa? Tror jag att de ska bli bättre? Varför blir jag lika ledsen varje gång jag sitter och väntar på det där utlovade samtalet som inte kommer som vanligt? Varför blir jag så ledsen när jag hör saker de har gjort tillsammans med andra? Varför bryr jag mig överhuvudtaget? Jag måste lära mig att stänga av de känslorna. Måste lära mig att sluta ge hela mig själv till någon som inte är intresserad av att ge tillbaka.

Var rädd om dina vänner! De växer inte på träd.

Kram och KÄRLEK!

9 kommentarer:

Popprinsessan sa...

Är det någonstans man hittar en kärleksfull blogg så är det här!
Jag känner igen mig i din beskrivning av vänner, har också gamla och nya.Vissa som jag nästan aldrig pratar med men det är ändå jättekul när vi träffas. Vissa som jag pratar med ofta. men kanske inte träffar så ofta. Och visst har bloggen bidragit med en hel del nya vänner - härligt!

Jag hoppas att du får en riktigt fin fredag!
Många kramar till dig!

Mia sa...

Du är en underbar vän och vi ska vara tacksamma över att få vara dig nära <3

Jojjo sa...

Åh underbara, fina, älskade Tina. En vän som du är det inte många som har turen att få och jag är så otroligt tacksam för att jag får vara din hjärtat. Ett ömsesidigt givande och tagande, det är vad riktig vänskap står för och att alltid finnas där för varandra.
Älskar dig <3

Hoppas du får en fin dag
Puss puss hjärtat <3

Therese - Sockenvägens Söta sa...

Så fint och sant skrivet kära du... Men det är en process att våga ta steget att "göra slut" med enegitjuvar till vänner. Men det var ett måste för mig och med de verktyg jag fick för att måna mig själv och mitt bästa blev det om inte lätt, i alla fall befriande process!!! Man går stärkt ur det - jag lovar! Och kan i stället ödsla omtanke på dem som uppskattar och ger tillbaka då de ser att det behövs. Du är UNDERBAR. Glöm aldrig det <3 KRAM

carola sa...

Jag har de senaste åren förlorat många vänner och nu vet jag ju varför. Mitt beteende som orsakats av mitt mående. När jag var i ett "manisk" skov höll jag kontakten, gjorde en massa och var superskoj tyckte jag. Så kom depressionen då jag inte orkade med att svara i telefonen, höll mig undan. Idag önskar jag dom stått på sig, kommit ändå visat att dom fanns där.
Vågar mig inte i någon "vänskap" nu. Är ombytlig men vissa vet jag finns där om jag har ett glapp på en månad eller 2.

Förstår du mig:)
Ledsen då ingen hört av sig på de här 5 v jag varit inlagd dock...

Johanna - Mamma till Leija ♥ sa...

Ja, man ska va rädd om dina vänner! :)
Hoppas du med får en bra fredag! Kramar

Maria sa...

Jag vet att du finns du och jag hoppas att du vet att jag finns här. För många mil bort och för lite tid gör att vi inte ses så ofta, men du finns med mig i mitt hjärta varje dag.

Linda sa...

Så sant så sant, det finns vänner också finna det VÄNNER, en enorm skillnad.
energitjuvar och sånna som bara vill ha kontakt då dom vill ha hjälp med något kan man vara utan, dom är inte värda dig som vän! Jag är likadan, alldeles för snäll och säger inte i från.
Härligt att du hittat nya fina vänner i Halmstad som du känner står dig nära, även om man inte träffas så ofta men ändå vet att dom finns där då man behöver dem och att dom vet att man finns där för dom.
Du är en underbar människa, hoppas så att jag får möjlighet att träffa dig någon gång.
Kramar

Ciliah sa...

Känner sååå igen mig i det du skriver. Har också väntat, många gånger på det där samtalet, sms:et etc, men ack förgäves, och lika ledsen blir jag varje gång.

Kram