fredag 2 december 2011

Att våga säga vad man tycker och tänker

De som känner mig vet att jag ibland är för snäll för mitt eget bästa. En av de saker jag har jobbat hårt med under min tid hos psykologen är att lära mig att säga ifrån.
Att faktiskt be om hjälp, att säga att jag är ledsen, besviken eller arg. Jag har i hela mitt liv stoppat undan mina känslor inom mig och gråtit när ingen har sett. Jag är så rädd för att såra andra eller för att någon annan ska bli arg på mig eller inte tycka om mig.

Mitt inlägg tidigare idag rörde upp starka känslor. När jag för en gång skull vågar säga vad jag tycker så blir det bara fel. Jag borde kanske inte ha tagit upp detta i bloggen men min blogg är min ventil. Det är här jag uttrycker mina känslor.

Den som känner mig väl vet att det sista jag vill göra är att såra någon. Nu sitter jag här med den där djävla ångesten igen. Den sitter som en klump i halsen på mig och jag har svårt att andas. Återigen önskar jag att jag hade hållit mina tankar och känslor inom mig. Det är bättre att jag såras än att jag sårar andra.



 

 

7 kommentarer:

Ola sa...

Gör inte de, mycke bättre att lufta det! Kram

Johanna - Mamma till Leija sa...

Nej, tycker faktiskt du gör helt rätt i som skriver vad du känner. Bättre att ventilera sig!
Fredagskram fina du!

Maria sa...

Det är klart att du ska skriva vad du vill vännen!! Det är bättre att det kommer ut än att du ska bära det inom dig.
Själv har jag funderat på att börja låsa vissa inlägg så att jag kan skriva precis det jag behöver skriva om i vissa perioder & stunder. Jag vet att det är några som läser vad jag skriver & jag vill inte att de ska veta vissa saker.
Tycker absolut inte du ska vara rädd för att såra någon. Den som känner sig sårad av det du skrivit kanske borde ta sig en tankeställare!

Massor utav kramar till dig!!!

Fröken M - Vinn en Ziperall, Aladdinaskar eller en Tassimo T20 ! sa...

ojojoj... jag hade lika gärna kunnat skriva det här inlägget själv, men gör det inte för att jag som alltid är rädd för att trampa någon på tårna...
Stå på dig vännen !! DU är fantastisk och underbar !! KRAMAR

Marina sa...

En sak jag har lärt mig är att vänner inte behöver vara "för livet" - det kan också vara helt okej att en vän fyller ett behov (ömsesidigt då förhoppningvis) under en period, men sedan kanske omständigheter förändras, man växer, går vidare och då kommer nya vänner. Att leva lite mer här och nu och inte i det förgångna, det som var det var, det som är det är. Det är också okej att "pausa" en vänskap om det är så att man känner att den ger mer än den tar, rätt vad det är så har nåt ändrats och man kan hitta tillbaka igen.

Ska erkänna att jag också funderade vilken kategori du tänkte på mig ;) när jag läste ditt inlägg, men så tänkte jag att, det är okej vilket som, för mig. Vi har delat mycket tankar, sorg och förväntan, och till sist också glädje! Nu ses vi inte så ofta, för det är så det är just nu, men ingen av oss vet ju hur det blir i framtiden, och det är helt okej :) Vänskap ska inte handla om krav, utan om att glädjas! *kram*

Caroline sa...

För mig är det en självklarhet att du ska kunna säga vad du tycker och tänker. Att hålla känslorna inom sig mår man bara dåligt av, man ältar och tänker på allt om och om igen men allt det leder till är att man mår sämre. Jag tror inte att du kan såra någon så mycket som du tror att du kommer göra bara genom att visa känslor och säga vad du har på hjärtat. Min mamma har alltid sagt, "Det värsta man kan få är ett nej och ett gapskratt" och det där har jag burit med mig och anammat på alla möjliga situationer. För mig betyder det att våga och att inte bry sig så mycket om vad andra tycker och tänker. Men det kan vara himla svårt det där med relationer ibland, vissa människor är precis som du säger bara energitjuvar som man måste göra sig av med för att orka med de man verkligen tycker om.

Stor kram till dig efter allt mitt svammel :)

Fröken M - Vinn en Ziperall, Aladdinaskar eller en Tassimo T20 ! sa...

hihi... hemma hos oss finns alltid choklad och vin oxå - det kanske passar fröken bättre i smaken ? ;)
Nån gång ska vi träffas du och jag !! love !! <3