torsdag 3 november 2011

Min superhjälte

På vårdcentralen fick vi träffa en ny läkare som var helt lam. Jag märkte direkt att vi inte skulle få någon större hjälp av henne. Jag blir så ledsen när man måste tjata och kämpa för att få hjälp när ens barn mår dåligt. Hur som helst så tyckte hon att det lät som att han var laktosintolerant. Så vi ska köra laktosfritt i två veckor och se om det blir bättre eller inte. Sen kunde man ju ta prover och jag fick bestämma om vi skulle göra det eller inte. Vad tror hon att jag var där för? För att hon skulle gissa varför min son så ofta har ont i magen eller?

Självklart ville jag att de skulle ta prover. Christina som jobbar på labbet är som tur är en ängel, hon är helt fantastisk med barnen och hon är duktig på att sticka. Elliot började gråta när hon stack honom men Christina pratade lugnande med honom hela tiden. Efteråt fick han välja vilket plåster han ville ha och så fick han välja två saker i den lilla lådan hon hade. Hon kallade även honom för sin superhjälte för att han var så duktig.

Nu kör vi med laktosfritt i två veckor och väntar svar på proverna som jag hoppas att jag får på måndag. Visar inte proverna något listar jag barnen på en annan vårdcentral där jag vet att en läkare jobbar som vi kan lita på. Hon jobbade på "vår" vårdcentral innan och hon tog oss alltid på allvar när vi kom dit. Hon tvekade aldrig att ta prover och hon gick alltid till botten med problemen

Nej nu måste jag sätta fart och jobba.

Kram och KÄRLEK!

11 kommentarer:

Linda sa...

Usch för lama läkare, ibland känns det så onödigt att ens ha gått dit, när man själv nästan sitter och ställer diagnog.
Tur du e lite "på" och fick tagit proverna iaf, hoppas dom inte visar något nu bara. Det är ju bra om ni får veta varför han har ont men att vara laktosintolerant är ju inte så roligt om han ksulle vara.
Kramar

Jannike Rosmer Gustavsson sa...

Krama superhjälten! Hoppas ni får ta prover sen. Nånting är ju fel! Kram

Mamma till William och Wilma sa...

God eftermiddag..Hoppas att det går över med mag ontet för din sötis..Inget skoj när de inte mår helt bra av maten man ger dem.Min son är koprotins alergisk som jag hoppas att han sanrt växer i från..så vi kör med havre,soja produkter o det funkar jätte bra..Än har min dotter inte visat några tecken på känslighet så det är skönt..
Inte skoj när man kommer till läkare som inte är bra och inte hjälpa en som man hoppas på..Lycka till.kram kram

Ditte Hallgren sa...

Älskade vän!

Jag kan ALLT som finns att veta om laktosintolerans allergi mot mjölkprotein. Vi kämpade ju i flera år innan Edvin slutlgien fick sin diagnos (han är allergisk mot mjölkprotein) och då bleb jag min egen läkare och tog reda på allt som finns att veta.

Några råd på vägen:

Det är mycket sällan blodprover visat något vad det gäller den här typeb av allergi. Dock börjar man ju alltid där när man misstänker dessa allergier, men för att verkligen gå till botten med det måste man (precis som Ni gör) utesluta laktos och / eller mjölkprotein helt ur kosten och se om det blir bättre. För att vara helt säker (då det inte altid är säkert att barn får problem) behöver man dessutom ta ett tarmprov. Då tar man en liten bit av tarmen som sedan analyseras, och då kan man vara rätt så säker på att få rätt diagnos.

STÅ PÅ ER är också något jag kan råda Er till! Hade jag vetat det jag vet idag hade Edvins första år blivit mycket bättre, framför allt för honom, men även för resten av familjen. Nu hade vi istället en olycklig liten kille som aldrig var nöjd, eftersom han jämt hade ont. Problemet för vår del var ju att Edvin inte fick några som helst symptom förrän han blev akut sjuk och fick en så allvarlig förstoppning att han fick blodförgiftning. Men han hade troligtvis varit allergisk hela sitt liv, trots att vi bara fick rådet att det var kolik som skulle gå över med tiden.

Hör av Dig om Du har frågor, gumman. Nu äter ju Edvin helt mjölfritt (vilket är lite krångligare än laktosfritt) men jag tycker att det funkar rätt bra ändå. Det finns så mycket bra produkter idag, och t.o.m. Tofuline glassen som är helt mjölkfri är jättegod!

Tankar & kramar
Ditte

Caroline sa...

Herregud vad trist och vilken otur att ni fick en så handlingsförlamad läkare. Såna kan man klara sig utan. Hoppas ni kommer underfund med vad det är som krånglar med hans mage.

Stor kram

Helen.HUSnrNIO - Vinn en personlig almanacka sa...

Åh vad trött jag blir att man jämnt ska behöva armbåga sig fram och slåss för att man vill att sina barn ska må bra :-(
Bra att det blev provtagning.
Hoppas att detta kanske kan hjälpa att utesluta allt i två veckor.
Så jobbigt att ha ont.

Kram & Tack för mail idag.

Ulrika sa...

Misstänker vilken läkare ni varit hos! Hoppas att den laktosfria kosten ger resultat och att han kommer må bättre!. Ger det ingen effekt och proverna inte visar något hade jag nog själv testat att även utesluta all mjölk i två veckor. Det påverkar inte resultatet på eventuellt flera nya provtagningar. Hör av dig om du vill ha lite tips och ideer hur ni ska gå tillväga

Många kramar till hela familjen!

Popprinsessan sa...

Oj vad tufft med laktosfritt! Hoppas att du får hjälp med van han kan och inte kan äta. Jag pratade med en läkare om L:s mage vid ett tillfälle och då menade hon att jag inte skulle försöka mig på det själv utan i samråd med vår läkare eftersom det kan vara svårt att veta vad det finns laktos i.

Hoppas att ni hittade mycket finfint till kontoret btw ;-)
Kram!

i min lilla lilla värld sa...

Åh, stackars lille plutt. Har han så ont i magen? Hoppas det hjälper med laktosfri kost.

Ge honom en stor kram från mig.

Kram

Therese - Sockenvägens Söta sa...

Fy tusan för en så tafatt läkare!!! Tur du står p ådig, å du, så spännande med forskningsprojektet. Jag blir sååå nyfiken ju! Här har jag haft ett dygn av stress, lite tårar å massa jobb, men nu kände jag att jag var tvungen att hämta andan å få positiva vibbar hos mina bloggvänner innan jag fortsätter att jobba. Ha nu en fin dag, massa kramar <3

Johanna - Mamma till Leija sa...

Tråkigt att inte bli tagen på allvar. Hoppas ni snart får rätsida på magen! Kramar