onsdag 11 maj 2011

Tankar hos en snart fyraåring

Hej vacker!

Som jag har berättat innan kan Glenn och jag inte få barn på naturlig väg. Tuva och Elliot kom till genom en spermiedonation. Det här är något som vi har valt att vi ska berätta om för barnen av olika anledningar. Men hur gör man det? Vi har sagt att vi ska försöka berätta för dem så naturligt som möjligt och inte göra en för stor affär av det. Pappa är ju inte den som kommer med generna utan den som faktiskt finns där för barnet.
Hur som helst så fick vi för ett tag sen boken "Kråke i mammas mage" ifrån Kråkebokklubben som vi är med i. I den boken förklarar de på ett enkelt sätt det här med spermier och ägg. Vi har under tiden vi läst boken förklarat att pappa inte har några spermier och att vi fick låna spermier från någon annan. Barnen har inte tyckt att detta har varit något konstigt alls. Jag tror i och för sig att de är för små än så länge för att greppa detta men vi har i alla fall lagt grunden. Hur som helst så har de frågat någon gång vem som vann tävlingen i mammas mage och kom först till ägget. Jag har då förklarat att de vann varsin tävling eftersom de kom fram till varsitt ägg.
Igår frågade Tuva mig igen vem som vann och jag förklarade återigen. Då frågar hon: varför är Wilmar och Love (tvillingkompisar) likadana? Oj! Ja då fick jag ju försöka förklara det för henne hur det går till. Att de också är tvillingar men kommer ifrån samma ägg och därför är de lika. Hon och Elliot är ju tvillingar men ifrån olika ägg så därför ser de inte likadana ut som tvillingkompisarna Wilmar & Love och Alex & Max. Tänk vad mycket det kan snurra i en sån liten hjärna. Det är är säkert något hon har gått och funderat på ett tag lilla söthönan.

Den fina brädan som jag fick igår hamnade på skänken i vardagsrummet. Jag vill ju så klart att den ska synas så mycket som möjligt.





Kram och KÄRLEK!

10 kommentarer:

Jannie sa...

Godmorgon fina fina du!
Jag säger bara JISSES vad fint du har det med skänken o allt därtill.Helt ljuvligt!Älskar det fotot med Glenn o barnen.Magisk!
O brädan är ju bara ursöt!
Kan du komma hit o inreda lite tror du??

O dessa underbara ungar!De tänker så mycket o har så härliga frågor!Det kan då fasiken inte vara lätt att försöka förklara allt.
Men hälsa de att de kunde ALDRIG ha fått två föräldrar som älskade de mer.Ni är fantastiska du o Glenn som berättar om dett.TACK!
Önskar som sagt,att vi hade hittat varandra under våra jobbiga tider...
Du är fantastisk hjärtat!
Ha en helt underbar dag!KRAAAAMAR i massor

Therese sa...

Morron rarin, å jag sitter här med ett leende på läpparna, barn har verkligen många funderingar, Svea funderar mycket på det här med döden just nu å så får man försöka förklara... dessutom ska min bror och hans sambo ha ett till barn så det här med bebis i magen har så smått tagit mer och mer plats här hemma med :-) Bogge är lite kryare i dag, ingen feber, bara rosslig och snorig, så jag hoppas han är på bättringsvägen. I dag ska vi nämligen på utvecklingssamtal på Lurans Förskola, får se vad de säger om min busiga och bestämda dam där ;-) Ha nu en fin dag goa du, massa kramar från mig här i norr <3

i min lilla lilla värld sa...

Åh, det är inte lätt för di små att förstå allt det där

Therese sa...

Hej solstrålen min! Här har det just regnat, men ajg är så glad, för utv.samtalet gick bra, luran är snäll, hjälpsam och självständig och får inte alls sådana utbrott där som hon får här hemma... Alltid nått ;-)
Å visst har jag kikat in och sett Glenns UNDERBARA foton, blev helt tagen av hans naturfoton och porträtt, jätte duktig är han. Måste vara skoj att ha så många fina kort på barnen tack vare honom!!! Å du kan visst fota!!! Lämnar en varm kram, ska göra en sallad till lunch nu <3

Annas inspiration sa...

Vilka fina bilder från ett hem,
jättefin bräda.
Tror minsann att jag ska beställa en bräda framöver, frågan är vilken?!!

Ja inte lätt hur man ska förklara, men när tiden är rätt kommer det bli bra.

MÅNGA KRAMAR

Fröken M sa...

Hej finaste vännen !! Du är så klok som lägger grunden för förklaringar tidigt. Egentligen är det ju inget att skjuta på, men jag tror många som är i samma sits gör det ändå ! Era barn har fantastiska föräldrar som älskar dem och då är spermiernas ursprung egentligen helt oviktigt !! Jag hoppas ni haft en härlig dag !! Många kramar

Popprinsessan sa...

Ibland blir jag så förundrad över allt som rör sig i huvudet på min 5-åring..
Vilken fin bräda du fick av fina Therese!

Ang nattblöja etc så tog vi upp L på toaletten när vi gick och la oss, och det gick jättebra.

Kram!

Fröken M sa...

Godmorgon finaste !!
här har vi en rikig KAOS morgon och har redan varit uppe på tok för länge för min smak ( cirkusen drog igång vid 05.30 när viggo vaknade och teddy ville ut )
C som kan sova sig igenom ett världskrig om det skulle vara nödvändigt sussade fortfarande väldigt gott i vår säng ;)
Nu börjar jag dock få ordning på tillvaron och har piggnat till så det blir nog en bra dag idag oxå !!
Många kramar !!

i min lilla lilla värld sa...

Ja, jag menar varför frysa i onödan hahaha

Frida-FantastiskaMamman sa...

Det bästa är att man alltid är ärlig med barn men på deras nivå....

Brädan var verkligen jättefin, passade super på din byrå :)

Kramar<3