lördag 19 mars 2011

Krupp och halsfluss

Tuvas hosta ville inte ge med sig så jag ringde till jourcentralen. Vi fick en tid på eftermiddagen. Jag bad även att de skulle kolla på Elliot eftersom han klagade på ont i örat. Tuva blev inhalerad men jag vet inte om det gjorde så stor verkan. Nu ikväll har det nog kanske släppt lite för henne. Hon var helt slut nu på kvällen och somnade i soffan. Stackars lilla skruttan, inte konstigt att hon är slut med den hostan. Jag är helt slut i min kropp efter tre dagars hosta, vad ska då inte hennes lilla kropp då vara efter sex dagars hosta.
Elliots öron såg fina ut däremot hade han halsfluss! Så nu ska han äta penicillin i 10 dagar. Han ska ta den 3ggr/dag. Hur gör man då med dagis? Ska vi behöva hålla honom hemma även efter att han har slutat att smitta bara för att dagis inte vill ge honom penicillin? Eller kan man ge honom en dos på morgonen, en på eftermiddagen precis när vi kommer hem och en på kvällen? Hur hade ni gjort? Eller ska man kanske prata med personalen och fråga om de kan ge honom den om vi doserar upp den?

Nu är båda barnen i alla fall i säng. Glenn börjar oxå känna sig dålig. Hoppas inte vi andra blir smittade av Elliot nu bara. Jag har haft feber hela dagen och mår inget vidare. Dock så har jag inte ont i halsen så jag tror ju inte att det är halsfluss jag har. Det får bli en tidig kväll även för oss. Hoppas att den här natten blir lugnare än natten till idag var för då blev det inte mycket sömn.

Hoppas du har haft en FIN lördag!

Kram och KÄRLEK!

3 kommentarer:

Maria sa...

Usch nu är det väl nog för er gumman. Hoppas att ni alla piggar på er snart.
Knepigt det där med medicin, men vi får t.ex. inte ge pencillin till barn utan föräldrarna får vara hemma eller komma till förskolan mitt på dagen för att ge medicinen själva. Dels är det risk för feldosering och sen är det risk att man faktiskt glömmer bort att ge medicinen. Tufft för föräldrar kanske, men på en avdelning med drygt 20 barn är det en orimlighet att genomföra detta.

Mamma Russin sa...

men sötis.. nu har ni vär otur.. halsfluss nu med.. stackars stackars er alla.. är G sjuk med nu ?

krya på dig gumman.. tänker på er..

kramisar

Linda sa...

Era stackare:(
Jag vet inte hur det fungerar på erat dagis men på vårta ger dom ingen medicin, där får man antingen vara hemma med dem eller sköta det före och efter dagis.
Den enda medicin dom ger är för astma så vi har en nebunette inlåst i ett skåp om det skulle behövas, vilket den peppar peppar inte behövt göra på länge.
Krya på er! Kramar